POWINNOŚCI NAUCZYCIELA STAŻYSTY I. Poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły w tym: a) sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, obowiązki nauczyciela – wychowawcy świetlicy b) przepisy dotyczące zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. ZADANIA DO WYKONANIA: 1. Poznanie zasad funkcjonowania, organizacji i zadań szkoły. FORMY REALIZACJI: Udział w radach pedagogicznych, obserwacja, rozmowy z opiekunem stażu. 2. Poznanie dokumentów obowiązujących w szkole. FORMY REALIZACJI: Analiza dokumentacji szkoły: statutu, programu rozwoju szkoły, programu wychowawczego, profilaktycznego, regulaminów, dokumentów związanych z zajęciami opiekuńczo – wychowawczymi (dzienniki zajęć wychowawczych, plany zajęć). 3. Uczestniczenie w pracach organów szkoły, związanych z realizacją podstawowych funkcji, wynikających z ich zadań. FORMY REALIZACJI: Współpraca z rodzicami, udział w posiedzeniach zespołu samokształceniowego, udział w radach pedagogicznych. 4. Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. FORMY REALIZACJI: Obserwacja, udział w spotkaniach rady pedagogicznej. 5. Współpraca ze strukturami samorządowymi i innymi organizacjami. FORMY REALIZACJI: Udział w zajęciach organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną, Miejski Ośrodek Kultury 6. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. FORMY REALIZACJI: Lektura obowiązujących aktów prawnych, stosowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa i higieny na zajęciach świetlicowych.
II. Organizować swój czas pracy w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły i umiejętnie nawiązywać kontakty z otoczeniem. ZADANIA DO WYKONANIA: 1. Poznanie procedury awansu zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem wymagań na stopień nauczyciela kontraktowego. FORMY REALIZACJI: Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: Karty Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty, rozporządzeń MEN. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. FORMY REALIZACJI: Rozmowa, zawarcie kontraktu. 3. Ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć na okres stażu, z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych. FORMY REALIZACJI: Opracowanie zakresu i tematów zajęć. 4. Dokumentowanie planu rozwoju zawodowego. FORMY REALIZACJI: Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, konspektów zajęć, zdjęcia. 5. Przygotowanie projektu sprawozdania z planu rozwoju zawodowego. FORMY REALIZACJI: Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego.
III. Rozwijać umiejętności dydaktyczne oraz rozwijać spostrzegawczość, umiejętność analizy i wyciąganie wniosków z prowadzonych i obserwowanych zajęć. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela oraz pedagoga szkolnego. FORMY REALIZACJI: Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omawianie i zapisywanie jej wyników. Analiza konspektów. 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora. FORMY REALIZACJI: Opracowanie scenariuszy zajęć, konsultacja i analiza. 3. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci. FORMY REALIZACJI: Konkursy plastyczne, techniczne i muzyczne (z planu pracy). 4. Pomoc w nauce i wyrównywanie braków szkolnych. FORMY REALIZACJI: Odrabianie zadań domowych z dziećmi, konkursy, gry i zabawy edukacyjne. 5. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. FORMY REALIZACJI: Przygotowywanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera. Przygotowanie dokumentacji stażu w formie komputerowej. Korzystanie z internetu, encyklopedii multimedialnych. 6. Organizowanie imprez i uroczystości okolicznościowych. FORMY REALIZACJI: Prowadzenie nawiązujących do nich zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Organizacja: Dnia Edukacji Narodowej, Wigilijki świetlicowej, Środowiskowego Dnia Babci i Dziadka,Dnia Ziemi, Dnia Dziecka i Sportu. 7. Ocena swoich kompetencji zawodowych, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. FORMY REALIZACJI: Autorefleksja, analiza kompetencji. 8. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym: wewnątrzszkolnym, pozaszkolnym i samokształceniu. FORMY REALIZACJI: Zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy, aktywny udział w warsztatach, kursach.Kurs języka angielskiego. 9. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej. FORMY REALIZACJI: Gromadzenie notatek z przeczytanych książek i czasopism, dyskusje w gronie pedagogicznym. 10. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. FORMY REALIZACJI: Prowadzenie zajęć otwartych, dyskusje w gronie pedagogicznym, opublikowanie planu rozwoju zawodowego i konspektów w internecie.
IV. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. FORMY REALIZACJI: Obserwacja, rozmowy z dziećmi i rodzicami wizyty w domu wychowanków. 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowanków. FORMY REALIZACJI: Lektura psychologiczna i pedagogiczna. 3. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela – wychowawcy. FORMY REALIZACJI: Prowadzenie zajęć świetlicowych, kontakty z pedagogiem szkolnym, realizacja zadań ujętych w programach wychowawczych i profilaktycznych. 4. Nawiązanie współpracy z rodzicami i wychowawcami dzieci. FORMY REALIZACJI: Rozmowy z rodzicami i wychowawcami dzieci, wizyty w domu wychowanków. 5. Obserwacja i analiza możliwości dziecka. FORMY REALIZACJI: Zbieranie informacji na temat dzieci, obserwacja.
Monika Szarkiel
|